Weryfikacja zastrzeżonych numerów PESEL przez dostawców usług telekomunikacyjnych

02.08.2024 11:53 przez Dariusz Fudala

dowód osobisty, prawo jazdy
Dostawca publicznie dostępnych usług telekomunikacyjnych może weryfikować zastrzeżenie numeru PESEL: 
  • na zasadach ogólnych, jak każdy inny podmiot, korzystając z możliwości stworzonej na stronie na stronie gov.pl/,
  • korzystając z udostępnianych przez Ministra Cyfryzacji niektórym podmiotom, w tym dostawcy publicznie dostępnym usług telekomunikacyjnych, za pomocą odpowiednio przygotowanego systemu teleinformatycznego. 

Na czym polega weryfikacja zastrzeżonych numerów PESEL?

Dostawca publicznie dostępnych usług telekomunikacyjnych, przed wydaniem kopii lub wtórnika karty lub innego urządzenia, służących do identyfikacji abonenta w publicznej sieci telekomunikacyjnej lub ich cyfrowego odwzorowania, jest obowiązany do weryfikacji w rejestrze zastrzeżeń czy numer PESEL podany przez abonenta będącego osobą fizyczną jest zastrzeżony. 
Obowiązek ten dostawca publicznie dostępnych usług telekomunikacyjnych realizuje wobec abonenta, który w trakcie zawierania umowy udostępnili numer PESEL. 
Podkreślić należy, że przepisy nie precyzują pojęcia: „karty lub innego urządzenia, służących do identyfikacji abonenta w publicznej sieci telekomunikacyjnej lub ich cyfrowego odwzorowania”. 
Zapewne jest to karta SIM, ale nie można wykluczyć innych kart lub urządzeń o ww. właściwościach. 

Czy można odmówić wydania wtórnika karty lub urządzenia ?

Dostawca publicznie dostępnych usług telekomunikacyjnych odmawia wydania kopii lub wtórnika ww. karty lub urządzenia również w przypadku niedostępności systemu teleinformatycznego, w którym prowadzony jest rejestr zastrzeżeń numerów PESEL z przyczyn innych niż planowane niedostępności tego systemu. 
Informacje o planowanych niedostępnościach systemu teleinformatycznego, w którym prowadzony jest rejestr zastrzeżeń numerów PESEL, Minister właściwy do spraw informatyzacji udostępnia w Biuletynie Informacji Publicznej na swojej stronie podmiotowej. 
W przypadku niedostępności systemu teleinformatycznego, w którym prowadzony jest rejestr zastrzeżeń numerów PESEL, innej niż planowanej, trwającej dłużej niż 15 minut, dostawca publicznie dostępnych usług telekomunikacyjnych, po ponownej nieudanej próbie dokonania weryfikacji może: 
  1. odmówić wydania kopii lub wtórnika karty lub innego urządzenia, służących do identyfikacji abonenta w publicznej sieci telekomunikacyjnej lub ich cyfrowego odwzorowania, do czasu przywrócenia dostępności systemu albo 
  2. wydać kopię lub wtórnik karty lub inne urządzenie, służące do identyfikacji abonenta w publicznej sieci telekomunikacyjnej lub ich cyfrowe odwzorowanie, z zachowaniem należytej staranności przy weryfikacji tożsamości abonenta i udokumentować dokonanie tej weryfikacji, to znaczy powinien zweryfikować stosując dodatkowe narzędzia, np. informacje zawarte w umowie abonenckiej. W tym przypadku Prezes UKE nie może nałożyć na przedsiębiorcę telekomunikacyjnego kary pieniężnej w trybie art. 209 ust. 11 Ustwy z dnia 16 lipca 2004 r. Prawo telekomunikacyjne. 

Sprawdzenie korzystając z usługi „Sprawdź PESEL”

Z usługi tej może skorzystać każdy, kto ma profil zaufany lub e-dowód, które pozwalają potwierdzić tożsamość w Internecie. 
W usłudze tej można sprawdzić status czyjegoś numeru PESEL w imieniu własnym, firmy lub instytucji. 
Aby skorzystać z tej usługi należy przygotować: 
  1. dane do logowania profilem zaufanym, certyfikat kwalifikowany lub e-dowód, 
  2. dane firmy lub instytucji, w imieniu której jest sprawdzany nr PESEL: nazwę i siedzibę, NIP, REGON lub numer w Krajowym Rejestrze Sądowym (jeśli zostały nadane) 
  3. jeśli weryfikuje się: 
    1. dane obywatela polskiego – numer PESEL, serię i numer ostatniego dowodu osobistego lub paszportu, które znajdują się w rejestrze PESEL; 
    2. dane cudzoziemca – numer PESEL, serię i numer ostatniego dokumentu podróży cudzoziemca lub innego dokumentu potwierdzającego tożsamość i obywatelstwo, które znajdują się w rejestrze PESEL. 
Aby zweryfikować numer PESEL należy wpisać do aplikacji: 
  • numer PESEL, 
  • serię i numer dowodu osobistego lub paszportu osoby, której PESEL jest sprawdzany, 
  • powód, dla którego sprawdzasz PESEL. 
Usługa jest bezpłatna i wynik jest wyświetlana natychmiast po prawidłowym wpisaniu wymaganych danych. 

Dostęp do rejestru zastrzeżeń numerów PESEL

Minister Cyfryzacji udostępnia rejestr zastrzeżeń numerów PESEL za pomocą urządzeń teletransmisji, informacje o: 

  1. zastrzeżeniu numeru PESEL;  

  1. chwili zastrzeżenia numeru PESEL;  

  1. informacja o cofnięciu zastrzeżenia numeru PESEL;  

  1. informacja o chwili cofnięcia zastrzeżenia numeru PESEL; 

Aby skorzystać z wyżej opisanego dostępu dostawca publicznie dostępnych usług telekomunikacyjnych składa do Ministra Cyfryzacji wniosek na piśmie utrwalonym w postaci papierowej, opatrzonym własnoręcznym podpisem, albo w postaci elektronicznej i opatruje go kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym lub podpisem osobistym wraz z oświadczeniem, że spełniają łącznie następujące warunki: 

  1. posiadają urządzenia lub systemy teleinformatyczne przeznaczone do komunikowania się z rejestrem PESEL, umożliwiające identyfikację osoby uzyskującej dane z rejestru, zakres oraz datę ich uzyskania;  

  1. posiadają zabezpieczenia techniczne i organizacyjne właściwe dla przetwarzania danych osobowych, w szczególności uniemożliwiające dostęp osób nieuprawnionych do przetwarzania danych osobowych i wykorzystanie danych niezgodnie z celem ich uzyskania;  

Minister Cyfryzacji przed umożliwieniem dostawcy publicznie dostępnych usług telekomunikacyjnych dostępu do informacji umożliwiających weryfikacji zastrzeżenia numeru PESEL weryfikuje dane przekazane w ww. wniosku, szczególną uwagę zwraca na to czy wnioskodawca jest dostawcą publicznie dostępnych usług telekomunikacyjnych zgodnie z wpisem do RPT prowadzonego przez Prezesa UKE. 

Dariusz Fudala

Ekspert ds. Bezpieczeństwa Informacji SayF