
- na zasadach ogólnych, jak każdy inny podmiot, korzystając z możliwości stworzonej na stronie na stronie gov.pl/,
- korzystając z udostępnianych przez Ministra Cyfryzacji niektórym podmiotom, w tym dostawcy publicznie dostępnym usług telekomunikacyjnych, za pomocą odpowiednio przygotowanego systemu teleinformatycznego.
Na czym polega weryfikacja zastrzeżonych numerów PESEL?
Czy można odmówić wydania wtórnika karty lub urządzenia ?
- odmówić wydania kopii lub wtórnika karty lub innego urządzenia, służących do identyfikacji abonenta w publicznej sieci telekomunikacyjnej lub ich cyfrowego odwzorowania, do czasu przywrócenia dostępności systemu albo
- wydać kopię lub wtórnik karty lub inne urządzenie, służące do identyfikacji abonenta w publicznej sieci telekomunikacyjnej lub ich cyfrowe odwzorowanie, z zachowaniem należytej staranności przy weryfikacji tożsamości abonenta i udokumentować dokonanie tej weryfikacji, to znaczy powinien zweryfikować stosując dodatkowe narzędzia, np. informacje zawarte w umowie abonenckiej. W tym przypadku Prezes UKE nie może nałożyć na przedsiębiorcę telekomunikacyjnego kary pieniężnej w trybie art. 209 ust. 11 Ustwy z dnia 16 lipca 2004 r. Prawo telekomunikacyjne.
Sprawdzenie korzystając z usługi „Sprawdź PESEL”
- dane do logowania profilem zaufanym, certyfikat kwalifikowany lub e-dowód,
- dane firmy lub instytucji, w imieniu której jest sprawdzany nr PESEL: nazwę i siedzibę, NIP, REGON lub numer w Krajowym Rejestrze Sądowym (jeśli zostały nadane)
- jeśli weryfikuje się:
- dane obywatela polskiego – numer PESEL, serię i numer ostatniego dowodu osobistego lub paszportu, które znajdują się w rejestrze PESEL;
- dane cudzoziemca – numer PESEL, serię i numer ostatniego dokumentu podróży cudzoziemca lub innego dokumentu potwierdzającego tożsamość i obywatelstwo, które znajdują się w rejestrze PESEL.
- numer PESEL,
- serię i numer dowodu osobistego lub paszportu osoby, której PESEL jest sprawdzany,
- powód, dla którego sprawdzasz PESEL.
Dostęp do rejestru zastrzeżeń numerów PESEL
Minister Cyfryzacji udostępnia rejestr zastrzeżeń numerów PESEL za pomocą urządzeń teletransmisji, informacje o:
zastrzeżeniu numeru PESEL;
chwili zastrzeżenia numeru PESEL;
informacja o cofnięciu zastrzeżenia numeru PESEL;
informacja o chwili cofnięcia zastrzeżenia numeru PESEL;
Aby skorzystać z wyżej opisanego dostępu dostawca publicznie dostępnych usług telekomunikacyjnych składa do Ministra Cyfryzacji wniosek na piśmie utrwalonym w postaci papierowej, opatrzonym własnoręcznym podpisem, albo w postaci elektronicznej i opatruje go kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym lub podpisem osobistym wraz z oświadczeniem, że spełniają łącznie następujące warunki:
posiadają urządzenia lub systemy teleinformatyczne przeznaczone do komunikowania się z rejestrem PESEL, umożliwiające identyfikację osoby uzyskującej dane z rejestru, zakres oraz datę ich uzyskania;
posiadają zabezpieczenia techniczne i organizacyjne właściwe dla przetwarzania danych osobowych, w szczególności uniemożliwiające dostęp osób nieuprawnionych do przetwarzania danych osobowych i wykorzystanie danych niezgodnie z celem ich uzyskania;
Minister Cyfryzacji przed umożliwieniem dostawcy publicznie dostępnych usług telekomunikacyjnych dostępu do informacji umożliwiających weryfikacji zastrzeżenia numeru PESEL weryfikuje dane przekazane w ww. wniosku, szczególną uwagę zwraca na to czy wnioskodawca jest dostawcą publicznie dostępnych usług telekomunikacyjnych zgodnie z wpisem do RPT prowadzonego przez Prezesa UKE.