Trochę niedalekiej historii dla przypomnienia
Czemu do tej pory nie odbyła się chociaż jedna konsultacja społeczna ?
Czego dotyczą zmiany w Krajowym Systemie Cyberbezpieczeństwa ?
Rozszerzenie składu Krajowego Systemu Cyberbezpieczeństwa
Obowiązki przedsiębiorcy komunikacji elektronicznej w zapewnieniu cyberbezpieczeństwa
Blokowanie przesyłania komunikatu lub ograniczenia świadczenia usług
Projekt przewiduje nadanie przedsiębiorcy komunikacji elektronicznej uprawnień do możliwości blokowania przesyłania komunikatów lub ograniczenia albo przerwanie świadczenia usługi komunikacji elektronicznej w przypadku stwierdzenia zagrożenia bezpieczeństwu sieci i usług komunikacji elektroniczne.
Uprawnienia podobne przewidywał projekt PKE oraz aktualnie obowiązujące Prawo telekomunikacyjne.
W projekcie zmiany KSC zrezygnowano z obowiązku informowania Prezesa UKE o podjęciu ww. działań oraz z uprawnień Prezesa UKE do zakazania stosowania takich środków. To wydaje się jako słuszne, gdyż praktyka wskazuje, że był to przepis martwy.
Szkoda jednak, że zrezygnowano z zapisu zwalniającego przedsiębiorcę z odpowiedzialności za niewykonanie lub nienależyte wykonanie usług telekomunikacyjnych w przypadku podjęcia środków przeciwdziałających zagrożeniu bezpieczeństwa sieci i usług komunikacji elektronicznej.
Brak takiego zapisu nie pozbawia przedsiębiorcy zwolnienia z odpowiedzialności za niewykonanie lub nienależyte wykonanie usług w takim przypadku, jednak przepis taki wykluczyłby potrzebę interpretacji w zakresie niezbędnym do uzasadnienie wprowadzenia takich blokad lub ograniczeń.
Utworzenie Strategicznej Sieci Bezpieczeństwa oraz wyznaczenie jej operatora
Zmiana projektowanych przepisów dotyczących operatora strategicznej sieci bezpieczeństwa (OSSB) w porównaniu z wersją projektu z dnia 12 października 2021 r. polega głównie na zmianie określenia zakresów świadczonych usług Ministrowi Obrony Narodowej.
W projekcie z dnia 12 października 2021 r. było to utrzymanie, rozbudowa i modyfikacja sieci teleinformatycznej na potrzeby obsługi Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej oraz zestawienia i utrzymania łączy dostępowych do tej sieci. O tej wersji projektu pisaliśmy Tutaj
W projekcie z dnia 15 marca 2022 r. OSSB obowiązany jest do świadczenia usług Ministrowi Obrony Narodowej w zakresie dzierżawy łączy telekomunikacyjnych na potrzeby Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej oraz jednostek organizacyjnych podległych Ministrowi Obrony Narodowej lub przez niego nadzorowanych a także zestawienia i utrzymania tych łączy.
Zmiana ta prawdopodobnie spowodowana jest określeniem właściwości organizatora wojskowego systemu telekomunikacyjnego wskazanego przez Ministra Obrony Narodowej na podstawie ustawy o obronie Ojczyzny.
Uprawnienia Prezesa UKE do analizy cen oferowanych przez OSSB
Kolejna zmiana wprowadzona w nowym projekcie polega na nadaniu Prezesowi UKE uprawnień do analizy cen usług telekomunikacyjnych stosowanych przez OSSB. Analizę taką Prezes UKE może wykonać z urzędu lub na wniosek podmiotu korzystającego z usług OSSB.
Prezes UKE będzie mógł podjąć działania wobec OSSB jedynie w przypadku stwierdzenia, że ceny usług telekomunikacyjnych oferowanych przez OSSB przekraczają wartość rynkową.
Niestety projekt ustawy nie nadaje Prezesowi UKE uprawnień do interwencji w przypadku oferowanie cen niższych niż ceny rynkowe.
Zjawiskiem niekorzystnym dla przedsiębiorców telekomunikacyjnych może być oferowanie przez OSSB cen niższych niż ceny rynkowe. Powołanie OSSB oraz nadanie mu uprawnień opisanych w nowym projekcie zmiany KSC może mieć bardzo duży (raczej negatywny) wpływ na funkcjonowanie rynku telekomunikacyjnego.